Wednesday, March 14, 2007

Aku terbayang.......yang aku dapat....

Dah beberapa hari aku terbayang aku dapat makan sayur lemak pucuk ubi bersama ikan selar goreng dan sambal belacan. Aku terbayang, biasa bila balik ke rumah mak, kalau teringin makan, aku akan tolong mak kutip pucuk ubi yang tertanam berdekatan parit kat belakang rumah mak aku. Aah...alangkah seronoknya aku rasa kalau aku dapat buat begitu.

Aku terbayang, pergi ke pasar tani bersama mak, membeli sayur paku pakis, atau pucuk meranti, atau pucuk manis, buat masak lemak. Sekali lagi di makan bersama ikan selar atau kembung goreng dan sambal belacan. Memang itulah antara makanan favorite aku. Kalau dapat lauk macam tu, aku boleh makan sampai 3 pinggan...hihi.

Apalah daya kat UK ni manalah aku nak jumpa sayur2 tu semua. Rindu sungguh rasanya.3 tahun lebih tak merasa. Akhirnya, aku jumpa sayur ni kat kedai Khawaja berdekatan rumah aku.


Sungguh aku tak tahu sayur apakah ini. Ku cium baunya, aku rasa2, waah..macam boleh di buat sayur lemak ni. Terus aku membelinya. Sayur yang aku tak tahu itu, di masak lemak, bersama ikan goreng dan sambal belacan...alangkah enaknya. Ku belek2 dalam peti ais ku, sudah habis rupanya stok ikan kembung yang ada.(Kat sini susah nak jumpa ikan mcm kat Malaysia tu.) Tapi, masih ada ikan sardin beku yang aku beli hujung minggu lepas. Ok juga ini...dan akhirnya inilah hasilnya. Yummy.....apa yang aku terbayang, masih dapat aku rasakan, walaupun tak sama, cukuplah untuk melepas kempunan. Kalau dapat sayur pucuk ubi atau sayur turi, lagilah nikmatnya.....




Alahamdulillah...dapat juga aku merasa, walaupun aku tak tahu nama sayurnya, rasanya seakan pucuk manis, sampai 2 pinggan aku habis....hehe

25 comments:

Kak Lady said...

Yus...alamak siannya org UK ni...teringin nak makan sayur kampung plak ye...

Hubby kak lady yang kat jeddah tu pun mengidam nak makan sayur lemak turi dengan keledek...tapi tak dpt lagi...kene cari kat pasar malam nanti...

Terliur tgk lauk tu...sambal belacan, ikan goreng...nasi suam2 ...sedap tu...mau tak 2 pinggan abis...heheh

Mamamanja said...

salam kak yus...

wahhh nampak enak hidangan orang kat UK ni erk??? hehehe

ikan tu wat MM terliur

yus said...

kak lady:- tulah kak...mmg dah lama benar tak dapat makan sayur kampung ni...balik Malaysia karang, mmg yus bantai habis-habisan..hehe

mamamanja:- lebih enak makan bila time lapar kan..hihi

Mama Sarah said...

menggiurkan...

Zakiah said...

jadikla tuh. Lepas gian kan. Siannyer. Tapi nasib baik saya tak ngidam sayur kampung. Kut tak mana nak carik tak tau laaaaaa

Ajzie said...

Sedap2...Tgk gambar pun terasa sampai ke tekak nih..hihihi..

Takper yus tak lama lagi aje kan.. Nanti yus masak hantar rumah Azi yea...kihkihkih...

yus said...

mama sarah:- hehe..:D

zakiah:- tulah kan zakiah, nasib gak akak dah lepas dah, kalau masa pregnant Abid dulu dok ngidam, ada yg Abid meleleh ajer air liur dia agaknya...

ajzie:- tgk gambar pun dah rasa kat tekak ker?kihkihkih

Ok gak tu, ajzie hantar kuih muih atau kek, yus balas dengan lauk pauk..ok tak?..hihihi

Ajzie said...

Nak nak..jangan tak jadi.. Td Azi buat apple muffin tau...nak tak? hihihi

kakLuna said...

uish kalau tgh panas2 mmg sedap....kalau ada ikan bakar lagi ngam..hehe

RaFFLeSiA MeRaH said...

siannya...bila baca entry yus ni, teringat akak pasar tani tiap ahad kat taman akak tu...sebut jer nak sayur kg jenis ape...sumernya ader, kalo lah yus ader kat msia mesti sakan duk tibai segala sayur kg kan...silap2 ari2 wat masak cara kg...bila nak balik msia? leh buat mkn2 makanan kg...tumpang semangkuk...hehehehe...kwn duk tgk blog yus ni sumer kata cam sedap jer ape yg yus masak tuuu...hehehehe....nak pulak akak pose ri ni...lagi ler kecur air liur, lapar jer perut...

blackpurple said...

Wah...bestnya..

Adus.....'kemecer'nya... Makkkkkkkkk.....

Ayu said...

erkkkk kite kat sini plak yg terliurnya.. aci ke kalo nak jerit makkkkkkk mcm BP hehehehe

happyirfa said...

sedap jugak nampak masak lemak daun tak bernama tu yer..ikan goreng pun sodap..he he ..

yus said...

ajzie:- Nak!!! Aqil suka makan muffin..hihi

kak luna:- makan masa baru masak tulah yg lebih nikmat..panas lagi...

rafflesia merah:-akak puasa ker hari ni? minta maaf ler kalau kita buat akak kecur. Yus kalau hari2 makan sayur kampung pun takpe, memang suka sesangat

BP:-hihi..siap panggil mak ker?? Sebenarnya yus pun masa dok terbayangkan makan sayur pucuk ubi tu pun dok jerit mak kat rumah ni..huhu

ayu:- hihi...aci kot

irfa:- sekali sekala mmg sedap irfa, nak2 makan masa tgh panas tu..

loveujordan said...

salam yus,

pucuk tak bernama ni menaikkan selera akak......lama betul dah tak makan nasi beserta menu yus ni.

cikdinz said...

dapat gak merasa lauk kampong yeik.
kalau nak, seribu daya kan...

silalah dapatkan nama daun tuh. nnt bleh beli..

misazlissa said...

wah yus presentation dia nampak sedap la lauk tu..berselera nampak. kami kat sini buat sayur kobis lemak, ikan kembung goreng, sambal belacan ulam tomato ngan daun salad.

oldtown~Smell the Roses said...

wah berasap lagi sayur tu. sedap sungguh tgk menunya! Akak ni, jgn lah tunjuk, buat nani mengidam lah!!

Sastri said...

mmm... sedapppp... nanti nak wat fucuk masak lemak laaa...

akirasuri said...

sedaaaaaaaap!!!!!!
nak cikit :P

13may said...

hahha....kesian....siap belasah lagi sayur yg taktau nama tuh:D

yus said...

louvejourdan, salam..dekat sana takde ker pucuk yg boleh di buat masak lemak mcm ni kak?

cikdinz tak tahu nama pun saya dah beli dan makan..hehe

misah nampak ajer kot menyelerakan, hihi..waah sedap jugak tu, tapi yus kat sini asyik makan kobis ajer, jemu jugak...

sastri, dah buat lom?? Mesti menyelerakan kan..

akirasuri, meh ler dtg sini, boleh akak bagi sikit..tapi kalau hari ni, dah lama habis..haha

13may belasah ajerlah...dah teringin sgt kan..hihi

D said...

kat sini, lauk simple dan lauk kampung la yang sentiasa teringin!!! well done, well done!

NBK466 said...

Asal jgn ada yg sakit perut atau tumbuh2 kurap ker kira ok ler tuh..he..he..he..

yus said...

d yupp, kalau dpt mkn sayur kampung kat sini memang terasa nikmatnya...

nbk melampaulah tu, tak kan lah sampai tumbuh kurap....hehe