Thursday, December 6, 2007

Aksi comel Abid yg baru pandai jalan

video


Satu hari nanti kalau abid tengok video ni, gelak sendiri tak Abid?? Cute jer ibu tgk Abid jalan tu...sampai tergolek pun tak nangis, cuma ibu kena berhenti rakamkan aksi Abid sebab gabra bila tengok Abid dah tergolek tu...razzrazzrazzlollollol


Lagu ini khas untuk anak2 ibu, Aqil, Alia dan Abid....I'll stand by you song by Carrie Underwood

I’ll Stand By You

Oh, Why you look so sad?
Tears are in your eyes
Come on and come to me now
Don’t be ashamed to cry
Let me see you through
Cause I’ve seen the dark side too.
When the night falls on you
You don’t know what to do
Nothing you confess
could make me love you less

I’ll stand by you
I’ll stand by you
Won’t let nobody hurt you
I’ll stand by you

So,
If your mad, get mad
Don’t hold it all inside
Come on and talk to me now
But hey, what you’ve got to hide
I get angry too
But I’m a lot like you
When you’re standing at the crossroads
Don’t know which path to choose
Let me come along
Cause even if your wrong…

I’ll stand by you
I’ll stand by you
Won’t let nobody hurt you
I’ll stand by you
Take me in into your darkest hour
And I’ll never desert you
I’ll stand by you
And when,
When the night falls on you baby
Your feeling all alone
Walking on your own

I’ll stand by you
I’ll stand by you
Won’t let nobody hurt you
I’ll stand by you
Take me in into your darkest hour
And I’ll never desert you
I’ll stand by you
I’ll stand by you
Won’t let nobody hurt you
I’ll stand by you
Won’t let nobody hurt you
I’ll stand by you
I’ll stand by you
Won’t let nobody hurt you
I`ll stand by you


Tuesday, December 4, 2007

Selamat Hari Jadi Alia

2 Disember 2007 ulangtahun ke-3 kelahiran anak daraku yang manja Nur Alia Zafirah. Hari Sabtu tu, 1 Disember, ada kenduri di rumah Tok Mak. Dari pagi ibu memang sibuk membantu apa yang patut. Nantilah n3 pasal kenduri ni kena buat satu entri yang lain. Hari ni nak cerita pasal Alia jer kan..wink

Alia memang penghibur ibu dan abah. Dah banyak cakap sekarang, cuma pelat sikit. Kalau cakap apa-apa pun, belakang mesti ada kan..kan..biggrin. Alia takut cicak, semut, lalat, segala haiwan pun semua Alia takut. Kucing pun Alia takut. Sabar ajerlah..lol. Alia dah boleh tolong ibu serba sikit, tapi ada mood. Kalau mood baik, Alia dah boleh tolong tengok-tengokkan Abid, tolong ibu ambil barang dan angkat kain. Alia suka sangat mengadu, sikit2 mengadu. Lepas tu, sikit2 menangis, aduhh...lemas ibu kekadang tau..rolleyes.

Dalam usia 3 tahun, Alia masih pakai nappies. Hmmm...neutral bila nak pandai ni Alia. Ibu pun belum ajar Alia betul2 kan, macam mana nak pandai. Sebabnya Alia ni susah sikit ibu nak ajar, banyak songeh. Takpe, lepas ni kena pandai yer Alia...wink.

Malam itu, selepas kenduri rumah tok mak selesai, rupa-rupanya ada kejutan daripada mak anjang. Dia dah belikan kek harijadi untuk Alia. Ibu ucapkan terima kasih pada mak anjang. Alia pun bukan main suka lagi. Dikelilingi oleh sepupu-sepupu yang lain, kami sama-sama menyanyikan lagu hari jadi buat Alia. Semoga membesar menjadi anak yang baik dan berguna satu hari nanti yer Alia. Kami semua sayang kan Alia....wink

Alia sedang meniup lilin pada kek

Pandai ke potong kek tu Alia?mrgreen

Klip video yang sempat ibu rakam. Alia nampak gembira. Tapi di tengah2 tu ada wajah abang Aqil mengacau pulak...sabar ajerlah mad

Esok malamnya pulak, abah bawa kita semua makan di Jentayu. Alia bukannya seronok makan, tapi seronok bermain keretapi dan motor mainan di situ. Dan untuk semua, Alia hari ini dah berwajah baru. Taraaa.....

Pagi 2hb tu ibu dok memotong pendek rambut Alia. Ada cerita di sebaliknya, malu nak cerita redface ...huhu. Apa pun Alia tetap comeyy dan cute berambut pendek kan.

Dan akhir sekali, ibu tahu Alia paling suka dengan lagu Har Dil Jo Pyar Karega. Kalau abang Aqil bukak komputer, main games, Alia pulak mesti suruh ibu buka youtube untuk dengar lagu ni. Siap boleh menari macam Rani..huhu razz .Jadi, untuk Alia, blog ibu hari ni, lagu kegemaran Alia....biggrin

Happy Belated Birthday sekali lagi daripada,
Ibu, abah, Aqil dan Abid..

Wednesday, November 28, 2007

Cerita Aqil....

Salam semua....

Banyak sungguh cerita yang aku nak letak di sini, tapi masa dan mood aku tak mengizinkan aku buat begitu. Akhir2 ini, banyak perkara mengenai Aqil yang terjadi. Dah lama ibu nak letak dalam blog ibu ni, tapi tak berkesempatan. Sebab utama, ibu asyik berebut dengan Aqil jer nak menghadap pc ni..lol. Hari ni ibu cuba tunaikan hasrat ibu tu yer sayang...

11 November 2007

Hari Konvokesyen Tabika Kemas Aqil. Aqil nampak segak berjubah. Ibu dan abah tumpang seronok tengok Aqil. Dapat tempat pertama pulak tu. Ibu pun terkejut juga, yelah tak sampai dua bulan Aqil masuk situ. Apa pun tahniah dari ibu dan abah. Kena tingkatkan usaha, belajar rajin2 tau, semoga besar nanti akan terus berjaya dalam pelajaran.

Aqil sedang menunggu giliran untuk naik ke pentas

Aqil mengambil hadiah dan sijil

Aqil bersama Alia

21 November 2007

Aqil masuk pertandingan menghafal sifir. Masih peringkat saringan bagi tabika kemas zon parit raja. Mereka pilih 5 yang terbaik dari 9 orang peserta untuk mewakili zon Parit Raja ke peringkat parlimen Sri Gading. Susah juga nak melatih Aqil menghafal sifir tu. Mereka minta hafal sifir 1 hingga 3 dan kalau boleh hafal yang lain di kira bonus. Susah juga nak melatih Aqil menghafal sifir2 tu. Alhamdulillah Aqil boleh juga hafal dari sifir 1 hungga 3 walaupun tak begitu lancar. Ibu kira oklah tu, tak perlu nak masuk sampai peringkat yang tinggi. Asal Aqil nak hafal dah kira bagus. Satu permulaan juga pada pandangan ibu. Aqil pun baru 5 tahun. Tahun depan ada peluang lagi. Tapi, Aqil berjaya juga dapat tempat ke 5, jadinya Aqil terpilih ke peringkat seterusnya. Tahniah dari ibu dan abah.

Aqil dapat tempat ke-5

Aqil bersama peserta dari tabika yang lain di zon Parit Raja ni. Aqil mewakili Tabika Sri Jelutong ( wajah Aqil tak kelihatan, nampak baju dia jer, tak reti duduk diam punya pasalrolleyes)


27 November 2007

Pertandingan menghafal sifir dalam bahasa inggeris tabika Kemas parlimen Sri Gading. Sebenarnya banyak lagi aktiviti lain pada hari tu. Ada pertandingan memasak, ceramah agama, ceramah keibubapaan, demonstrasi memasak, cabutan bertuah. Bila dengar peserta pertama membaca sifir, ibu terasa Aqil takde harapan. Memang lancar sungguh sampai ke sifir 5 pulak tu. Tapi bila peserta2 lain naik ke pentas, ibu mula rasa, ada harapan anak aku ni. Aqil peserta yang ke 13 daripada 15 orang peserta.

Bila saja nama Aqil di panggil naik ke pentas, ibu pulak yang terlebih gabra. Nampak Aqil macam relax, Aqil mula baca dengan lancar sifir 1, ibu ambil peluang masa tu untuk ambil gambar Aqil. Tapi rupanya konsentrasi Aqil terganggu bila ternampak ibu dan terkena flash lampu dari kamera ibu. Aqil macam panik. Sifir 2 mula berterabur. Sifir 3 pun sama. Lepas tu Aqil diam saja. Sudah, apa dah jadi dengan anak ibu ni...

Seorang cikgu dari sekolah lain suruh Aqil turun dari pentas. Kalau dah tak ingat takpe kata dia. Tapi Aqil terus juga berdiri di situ. Tidak berganjak. Bila nampak muka cikgu Linda, cikgu tabika Aqil, baru Aqil macam bersemangat semula. Aqil teruskan baca sifir 3. Alhamdulillah betul yang akhir2 tu, walaupun yang awalnya Aqil lupa. Semua ingat Aqil dah habis, tapi Aqil teruskan baca sifir 4 pulak. Ada yang tergelak, tapi mereka suka dengan semangat Aqil. Aqil dapat baca sifir 4 dengan betul. Lepas tu Aqil sebut thank you dan turun dari pentas. Syabas Aqil. Ibu pun turut bangga.

Bila dah habis tu, seorang daripada guru daripada tabika lain datang pada ibu. "Kenapa ambil gambar dia tadi," katanya. "kalau tidak ok tadi tu. Tapi bagus semangat dia kuat, habiskan juga". Ibu rasa bersalah pulak ambil gambar Aqil, tapi takpelah kan Aqil. Dapat juga hadiah saguhati.Tempat pertama dimenangi oleh peserta dari Tabika Pintas Puding. Memang bagus budak tu. Tapi dia dah 6 tahun.Walaupun Aqil cuma dapat hadiah saguhati, itu dah kira bagus. Tahun depan kita cuba lagi kan.


Aqil di atas pentas, sedang membaca sifir

Aqil menerima hadiah saguhati

Aqil bersama Alia

Aqil bersama hadiah yang di menangi dari 3 event yang berbeza. Congrats for Aqilrazz

Lepas ni terus hafal sifir yang lain tau. Sampai sifir 12. Aqil pun dah pandai baca sikit2 blog ibu ni kan. Belajar baca lagi dengan ibu yer. Jangan malas.....Kalau tak ibu naik evil nanti....mrgreen

Tuesday, November 20, 2007

Selamat Hari Jadi Abid


20 November 2007

Happy Birthday buat anak ibu Abid. Tak sangka dah setahun pun Abid. Sekejap sungguh masa berlalu. Rasa baru semalam ibu melahirkan Abid. Teringat lagi malam itu ibu terpaksa menghantar kakakmu Alia dan abangmu Aqil ke rumah sahabat ibu dan abah. Alia yang tak biasa di tinggal kelihatan begitu sedih. Sampai merajuk lama juga dengan ibu. Kini Abid dah makin pandai. Pandai bermain dengan abang dan kakak, dah pandai jalan, dah pandai merajuk dan yang ibu tak boleh tahan, dah pandai baran. Kalau tak dapat sesuatu, boleh mengamuk terjerit-jerit. Adusss...

Abid juga suka sangat mengemas. Pantang nampak penyapu atau hoover, mulalah menunjukkan aksi membersihkan lantai rumah ibu. Mentang2 dah pandai jalan yer. Sampai tergolek2 pun, Abid masih tak putus asa. Tapi yang ibu tak suka, bila jumpa apa saja, Abid suka masuk kedalam mulut. Selipar pun nak masuk mulut. Sabor ajerlah...

Satu lagi, Abid juga suka menari. Terhenjut2 badan tu bila dengar lagu. Terutama lagu iklan TV3 tu, kan Abid. Dan bila Abah atau ibu nyanyi lagu 'Nggok-nggok iyong', mulalah buat aksi lucu tu....hihi. Abid anak ibu yang manis, paling murah dengan senyuman, dan senyuman Abid memang boleh buat semua orang geram melihatnya. Harapan ibu moga Abid membesar menjadi anak yang soleh, berguna dan menjadi kebanggaan ibu dan abah.Membesar bagai johan kan Abid...



Selamat Hari Jadi
Selamat Hari Jadi

Selamat Hari Jadi Abid

Selamat Hari Jadi

Love,

Ibu, Abah, Aqil & Alia


Wajah terbaru Abid,gambar di ambil pagi tadi, waktu dia baru bangun dari tidur

Friday, November 16, 2007

Sepetang di Tasik Y

Sudah lama nak letak gambar2 ni di sini, tapi tak berkesempatan. Hari ni nampaknya bolehlah aku buat, but still, malas nak taip panjang2.Hari sebelumnya, aku terjatuh 3 anak tangga di rumah. Jadinya badan terasa sakit2. Teringat satu ketika dulu, masa aku mengandungkan Aqil, aku selalu kemari, pijak batu2 di situ untuk buat urutan kaki. Terasa lega sedikit. Petang itu pun niat hati nak pijak batu2 tulah. Anak-anak nampaknya sangat gembira dapat bermain-main di taman permainan. Sungguh seronok melihat telatah mereka terutama Alia dan Abid. Abid berlebih lagi seronok, sampai ketawa berdekah-dekah. Lain kali InsyaAllah, kita main2 di sini lagi yer sayang.

Monday, November 5, 2007

Aidilfitri 2007


Salam kepada blog ku yang telah lama kubiarkan menyepi ini. Betullah kata seorang rakan blogku itu, bila dah balik Malaysia, mesti malas nak udate blog. Nampaknya aku dah terkena sindrom itu. Tambahan pula, internet kat rumah aku ni selalu buat perangai. Aku pun tak tahu mana yang salah. Kadang2 ok, kadang2 tidak. Bila mood aku ada, internet ni meragam, bila internet ni ok pulak, aku sibuk dengan benda lain, lama2 langsung tak berupdatelah.

Kengkononnya nak update cerita raya. Raya pun dah nak habis ni, tinggal lebih kurang seminggu lagi Syawal akan berakhir. Setelah 4 tahun lamanya beraya di perantauan, kini dapat beraya bersama keluarga. Memang terasa lainlah suasananya. Teringat pula aku di hari terakhir Ramadhan kali ini, kami sekeluarga balik ke rumah emakku di Melaka. Ada cerita pada hari itu. Kalau di ingat balik hendak ketawa pun ada. Adik aku kata macam budak2 pulak..Malu rasanya nak cerita, tapi cukuplah aku nyatakan di sini, semuanya pasal ketupat. Kalau aku baca balik satu hari nanti, aku tahulah...suami aku pun tahu. Yus..yus, tak senonoh tau. Semuanya gara-gara dah lama sangat tak makan ketupat daun tu kan, asyik ketupat plastik jer....hehe

Kalau di Sheffield, beraya ke rumah rakan taulan tapi di sini minggu pertama raya tu lebih kepada sanak saudara. Lebih2 lagi dah lama tak bersua muka. Hari raya ke tiga, di rumah ibu mertua ku, kami adik beradik buat barbeque. Makan beramai-ramai bersama seisi keluarga, sambil sebelum tu bersama2 menyiapkan makanannya memang seronok.

Suami ku Mr Din yang tengah menunjukkan skill membakar ayam

Ini pula pasangan romantis Abg Lan dan Kak Pidah tengah bakar ikan. Di belakang tu, van antik mereka yang unik. Susah nak jumpa kat jalan tu.

Acara makan-makan bermula. Sebahgian saja ahli keluarga berada dalam gambar.

Bersama ibu mertuaku

Keluarga sempoi, aku bersama ayah, mak dan dua orang adik. Tinggal aku dan Khairul jer masih berbaju raya, yang lain dah tak..huhu (Sesungguhnya takde gambar sekeluarga berbaju raya lengkap tahun ini, gara2 sudah ada orang yg datang ke rumah di saat nak buat sessi bergambar. Terus lupa sampai ke petang.)

Ini pula gambar bersama sebahagian kawan2 yang beraya ke rumah kami di sini. Kepada Azam dan Zura yang bertanya tentang frame gambar tu, kat belakang tu dah tergantung dah. Nampak tak??..hehe. Terima Kasih daun keladi, lain kali boleh dapat lagi tak?...hehe

Huh! Akhirnya berjaya juga aku update blog aku ini. Tapi nampaknya dah kena berhenti, Abid dah bangun tu. Kepada semua sekali lagi Salam Aidilfitri, Maaf Zahir dah Batin.

p/s: orang lain dah sibuk update cerita lain, aku baru nak update cerita raya...ketinggalan kapal dah ni...
biggrin

Sunday, October 7, 2007

Salam Kembali...

Assalamualaikum,

Salam kembali kepada semua yang masih sudi menjengah ke rumah aku yang dah agak lama aku tinggalkan ini. Dah banyak sawang kan..hehe. Dah lama tak menulis rasa seperti tak tahu apa yang patut aku tulis. Macam dah tepu jer otak ni.

Sehingga tarikh ini, dah sebulan lebih aku dan keluarga di Malaysia. Selama aku meninggalkan dunia blog ni, aku memang sibuk. Yelah berpindah dari bumi barat ke tanahair semula, macam2 yang perlu di selesaikan. Mula2 jejak kaki ke tanahair, rasa seronok yang amat sangat. Berjumpa semula keluarga tercinta tak dapat aku gambarkan betapa gembiranya aku ketika itu. Paling melucukan, aku sampai tak kenal dengan adik bongsu aku itu..haha.

Lepas daripada tu, kami memang asyik ke hulu ke hilir. Din lagilah, sekejap ke Melaka, sekejap balik Muar, lepas tu ke Batu Pahat, lepas tu ke KL. Semuanya memang meletihkan. Nasib baik juga kawan kami Azlis dah tolong carikan rumah sewa. Kalau tidak pening juga nak mencari. Terima Kasih Azlis.

Barang2 kami dari UK pula sampai sehari sebelum Ramadhan. Penatnya mengemas di bulan puasa. Nasib baik juga sampai sehari sebelum puasa, kalau tidak mesti lagi letih. Hmm siapa suruh bawak balik banyak barang kan..

Sudah lama tak berpuasa di tempat sendiri, seronok rasanya. Dapat berbuka bersama mak dan ayah, adik2, mak mertua dan ipar duai, memang best. Makan ramai2 di atas lantai, sampai anak2 aku sendiri pun pelik mulanya. Kesian anak2 ku itu.

Sejak balik ni, perbezaan ketara yang aku rasakan ialah cuacanya yang panas. Minggu pertama di sini, memang muka anak2 ku itu merah padam. Tidur malam pun berpeluh2 walaupun kipas dah di pasang tahap maksimum. Sekarang ni, alhamdulillah, mereka dah dapat sesuaikan diri dengan cuaca dan situasi di sini. Cuma satu jer yang masih belum, ketiga2 anak ku itu tak tahan di gigit nyamuk. Kulit mereka sensitif bila terkena gigitan nyamuk terutamanya Alia. Sana sini merah, dah pasang ubat nyamuk pun masih juga kena gigit.

Banyak benda nak letak sini. Tapi kalau semua nak masuk dalam satu n3 tak boleh pulak kan. Kena perlahan2 aktif semula berblogging ni. Persiapan raya tahun ni, masih ala kadar walaupun dah di negara sendiri. Cuma yang best dapat beli baju raya tahun ni..hehe.

Buat semua teman2 blogger Selamat Berpuasa dan Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri. Terima Kasih atas ingatan semua selama ini. Aku juga menyusun sepuluh jari mohon ampun dan maaf sekiranya ada tersalah kata selama aku menulis di blog ini.

Buat teman2 di Sheffield yang masih menjenguk ke blog aku ni, rindu rasanya dengan suasana Ramadhan dan hari raya di sana. Berbuka bersama di PMC, masak beramai2 sebelum majlis berbuka puasa tu, memang seronok. Semoga persahabatan antara kita tetap terjalin sampai bila2. Mohon ampun dan maaf andai selama kami di sana ada yang tersinggung dengan kami.

Salam Aidilfitri buat semua. Maaf Zahir dan Batin.

Monday, August 20, 2007

Sheffield Dalam Kenangan...

Dan oleh kerana hari ini hari akhir internet berfungsi di rumah ini, aku update lagi. Banyak lagi rasa nak letak di sini tapi masa tak mengizinkan. Aku buat ringkasan ajerlah. Sedih juga sebenarnya nak meninggalkan bumi UK ni. Banyak kenangan pahit manis di sini. Aku rasa aku memang belajar banyak perkara di sini. Alia dan Abid lahir di sini. Hidup di perantauan mengajar aku lebih berdikari. Tidak terlalu bergantung pada keluarga. Aku dapat ramai kawan di sini. Sheffield antara tempat yang paling ramai orang melayu, jadi kami takdelah rasa sunyi sangat.

Hari-hari akhir kami, ramai juga yang jemput ke rumah.Terima kasih pada semua. Kami pasti akan rindukan Sheffield. Rindukan semua di sini. Entah bila dapat menjejakkan kaki semula. Di bawah ini sebahagian gambar2 tempat2 yang biasa kami pergi di Sheffield ni. Balik nanti bila lihat semula pasti kami terkenang-kenang.



Kami angkat berangkat pulang dari Manchester Airport hari Khamis ini 23 Ogos 2007 pukul 8.50 malam waktu UK. Nampaknya genap2 4 tahun kami di sini. Dulu berangkat ke UK dari Malaysia pada 23 Ogos 2003, dan kini berangkat pulang pun pada tarikh yang sama.


Kini perasaan aku sebenarnya bercampur-campur. Sedih, gembira, seronok, excited. Tak sabar dah nak jejak kaki di Malaysia namun dalam masa yang sama sayu nak tinggalkan Sheffield. Apa pun, setiap yang bermula pasti berakhir, setiap pertemuan akan ada perpisahan. Selamat tinggal Sheffield, Selamat tinggal England. Kenangan bersamamu tak akan dapat kami lupa.

Buat kawan2 di sini teruskan perjuangan kalian. InsyaAllah masanya akan tiba jua buat kawan2 semua. Buat keluarga di kampung, tak sabar rasanya nak bersua kembali. (Jangan lupa jemput kami di airport...hihihi) Dan buat pengunjung blog ini, aku kenalah umumkan yang blog ini mungkin tidak ada cerita baru untuk jangka masa yang agak lama. Entah bila dapat aku bersantai-santai merehatkan diri sambil menulis blog semula. Kena tunggu dapat line internet balik. Bang!!! jangan lupa masuk line internet kat rumah nanti tau..hihi

Oklah sehingga di lain waktu dan ketika. Salam buat semua.

Jalan-Jalan ke rumah Prof....

Semalam kami ke rumah supervisor hubby iaitu Prof Wieslaw J. Staszewski. Terima Kasih Prof jemput kami ke rumah. Dapatlah kami berkenal-kenalan dengan anak dan isterinya, Agnesia dan Emilia. Orangnya ramah juga. Kami ke sana hanya untuk minum petang. Saja-saja berbual sebelum kami berangkat pulang ke Malaysia Khamis ini. Strawberry cheesecake yang di sediakan oleh isterinya Agnesia sangat sedap. Tak sempat nak belajar buat..hehe.

Jalan ke rumah Prof Wieslaw


Cantik kawasan perumahan di situ

Bergambar kenangan bersama mereka sekeluarga

Aqil,Alia dan Emilia. Anak2 ku itu memang kecoh tak makan saman...huhu


Terima Kasih atas bimbingan dan tunjuk ajar yang di beri pada suami ku itu.(Macam dia baca pulak)..hehe.

Dan buat pertama kalinya dapat aku naik bas dua tingkat yang berbumbung..hihi. Kalau bas tour yang dua tingkat tu biasa tak berbumbung...