Sunday, February 25, 2007

Layan tag...6 perkara pelik tentang aku...

Aku pening gak nak pikir apa yg pelik pasal aku ni. Malas nak buat sebenarnya, tapi mcm kata zakiah semangat kesukanan kena ada, jadi aku gagahkan juga. Sudahlah 4 orang tag nama aku (zakiah,azlis,mulan dan cikdin). Jadi aku rasa nilah yang paling pelik pada diri aku.

The rule of the game:
People who are tagged should write a blog post of 6 weird things about them as well as state this rule clearly. In the end, you need to choose 6 people to be tagged and list their names. Don't forget to leave a comment that says 'you are tagged' in their comments and tell them to read your blog.

6 weird things you don't know about me:


  • Aku tak suka makan daging baru/segar. Aku lebih suka daging kotak/frozen. Benda ni sebenarnya mewarisi ayah aku. Kalau di rumah mak, biasa kalau dapat daging korban, kira daging barulah tu kan, mesti di simpan sekurang2nya seminggu dulu baru masak. Kalau mak aku masak jugak, maknanya cuma mak dan adik bongsu aku jerlah yg makan. Sampai sekarang pun aku tak berapa suka makan daging baru/segar ni. Kalau ada orang buat aqiqah, aku makan jugak daging yg dah di masak tu, tapi aku ambil seketul ajer. Kata orang bior tuan rumah tak kecik hati, aku nak makan banyak2, memang terkeluar balik jawabnya nanti.Kalau pergi kenduri pun, aku tak amik sangat daging, ada ayam, aku bedal ayam ajerlah. Aku rasa semacam jer bila makan daging segar yang terus di masak ni.
  • Aku tak pandai pakai kasut/sandal yang bertumit tinggi. Sudahlah tinggi, tajam ajer bawah dia. Aku pelik sangat dengan perempuan yang suka beli kasut yang ada tumit tinggi ni....lepas tu punyalah tajam bahagian depan tu. Aku kalau beli kasut yg ada tumit pun, jenis tumit yang paling nipis dan lebar. Itu pun tak lama aku pakai. Kasut bertumit yang kira tinggi sikitlah yg aku pernah ada cuma satu, iaitu kasut hantaran kahwin aku. Itu pun aku pakai masa aku bersanding tu ajerlah, lepas tu mak aku yang pakai....boleh gitu.
  • Aku juga tak pandai pakai handbag/beg tangan. Rasa pelik benor kalau aku nak bawak satu tu. Dah beranak pinak ni adalah juga beg, tapi jenis besar yg boleh masuk nappies anak, botol anak semua. Tak pun aku bawak jer beg plastik ker. Sebab tu aku suka baju kurung aku ada kocek. Senang aku nak masuk duit dalam tu, tak perlu handbag. Dulu kalau ke tempat kerja, aku bawak duit sekeping RM10, kad pengenalan dan lesen memandu. Benda alah ni ajerlah masuk dalam kocek baju kurung aku. Kalau skrg pun sama, bawak dompet syiling kecik ajer, masuk dalam jaket atau kot aku. Tak pun aku tak bawak beg langsung, bukan ada duit pun, pakai duit suami ajerlah...hehe
  • Aku suka memandu berkaki ayam. Tak berapa pandai aku nak bawak kereta dengan berkasut. Dari dulu, masuk ajer kereta, start enjin, mulalah bukak kasut dan stokin semua baru aku drive. Aku lebih suka pakai selipar masa nak memandu, jadi senang aku nak bukak dan pakai semula. Kat UK ni pun sekali sekala aku bawak kereta, aku bukak kasut, kecuali waktu sejuk2. Terpaksa aku pakai kasut tu walau tak selesa, nasib dekat2 ajer destinasi yg aku nak pergi. Kalau jauh aku bukak juga....lagipun dah lama juga aku tak memandu di sini.
  • Aku tak pandai makan ubat pil. Masalahnya semua ubat untuk orang dewasa skrg berbentuk pil atau kapsul, kalau dlm bentuk cecair tu rasanya ubat batuk jer kan. Kalau nak makan ubat tu, air dah habis dua gelas, ubat tu tak juga tertelan..tak tahu kenapa susah sangat aku nak telan. Sampai terkebil2 kadang tu nak menelan, sampai aku naik geram. Kalau nak makan ubat, aku mesti menyorok dulu, sbb nanti suami aku dok ketawakan. Nak makan ubat punyalah susah. Aku selalu pecahkan ubat tu kecil2 dulu baru aku cuba telan. Itu pun dah masuk air berapa kali dah. Agaknya sebab tu bila aku sakit atau demam, lambat sangat nak sembuh, takut makan ubat kot..huhu.

  • Aku suka bau kiwi kasut. Ayah aku kan pencen askar. Dulu2 kalau time ayah aku dok kilatkan kasut atau boot dia dengan kiwi, aku mesti duduk sebelah. Bila ayah aku siap dan jemur kasut tu, aku pun ikut berjemur sebelah kasut tu sebab suka dengan bau kiwi tu. Dalam senyap2, kalau mak dan ayah aku tak nampak, aku ambil kiwi kasut tu, aku bukak aku cium baunya. Sampai sekarang pun, sekali sekala aku ke supermarket kalau di sini ASDA, aku akan singgah kat tempat kiwi kasut tu, aku bukak kejap dan ambil baunya...boleh gitu. Suami aku cakap pelik, mcm ketagih pulak, tapi takdelah setiap kali ke sana aku buat mcm tu, bila dah lama tak dpt cium bau kiwi tu, aku gian juga...adeiii...pelik ker aku ni...hihi.
Oklah 6 mangsa seterusnya, aku tak pasti mereka ni dah buat atau belum, cuma aku belum nampak n3 6 perkara pelik dlm blog mereka jadi aku letak ajerlah nama mereka ni. Kalau dah buat kira oklah tu kan.... Mereka ialah BP, Sastri, ayu, puterisatu,zz dan razlizahazleen.

37 comments:

Ajzie said...

Yus..kihkihkih.. menyahut cabaran dalam pening..cehwahhh ok ler tuh kan kan..

No1. Mmg pelik pada azi..coz ramai org suka daging baru..dan kalau raya berebut org beli daging baru dari daging kotak kan..

No2.Sama dengan Azi..Kasut masa hari perkahwinan pun pakai kurang dari 6jam rasanya.. Ada dalam kotak sampai sekrang..

No3. Azi guna handbag lah Yus. Kita tak serupa..hihihi.

No4. Azi memandu pun pakai kasut..

No5. & No6. Pelik gakss...hihhihi

Ulasan yg panjang lebar dari ku utk mu...huhuhhu

yus said...

hihihi.....terima kasih atas ulasan yg panjang melebar dari mu itew...haha

Kalau benda pelik yg tersenarai ni ada yg azi rasa pelik, so....memang peliklah ekkk yus ni...haha

Mama Sarah said...

asal jangan daging yang dah busuk sudahlah!

yus said...

mama sarah,
daging busuk lg saya tak nak. Saya biasa beli daging tu, simpan dulu dua tiga hari dlm fridge baru saya masak, kalau terus masak, mcm ada rasa lain ajer. Tapi skrg ni tahap alergik makan daging baru ni dah makin turun, sbb suami saya suka, jadi selalu gak masak, mcm dah tak kisah sgt, cuma still tak banyak gak saya makan...ciput ajer.

oldtown~Smell the Roses said...

Hmm..pelik! memang pelik! agaknya akak tak suka bau darah kat daging tu kot..hihih!
Rasanya 1sttime jumpe org suka bau kiwi kasut!

opsss...happy birthday to Aqil yg hensem!

MULAN said...

yus, sekarang masih menghidu lagi ke kiwi kasut tu? busuk la.. tak sakit hidung? tu memang pelik la kamu ni.. he he..

happyirfa said...

pasal weird.
x suka pakai selipar atau kasut masa drive..sama cam saya.
dan satu lagi ,saya suka bau minyak petrol dan bau gas dr lighter ..selalu kena tegur dgn hubby bila dia perasan saya asyik tengok pam atendan isi mintak..he he

razlizahazleen said...

memang kak yus pelik..hehehe//ok,saya akan menyahut cabaran di n3 akan datang..yiehaaa...

PuteriSatu said...

looorrr kita pun masuk senarai ke....tak baik tul...

nanti-nantila ye....wekekeke...klu tak list kan..leh tak?...muehehe

yus said...

nani,
yer kot....bau daging baru tu mcm hanyir ajer, dah masak pun terbau2 lg, kalau ikan atau ayam tak kisah pulak...hihi

mulan,
skrg pun sekali sekala saya buat juga. Mana ada sakit hidung....rasa best jer bau dia....hehe

irfa,
errk...saya pun kekadang suka gak bau minyak petrol tu....kita serupalah...haha

yus said...

liza,
hehe....sahut jgn tak sahut, liza mesti lg banyak benda pelik ni kan...hihi

puterisatu,
alah.....tak yahlah take serious sgt, benda ni pun suka2, saya pun dlm pening2 sahut cabaran org lain gak ni...hihi. Take your time kay....

Kaklong said...

salam,

bab kiwi kasut tulah pelik sesangat hihi.

err..tips nak makan ubat pil, selitkan dlm hirisan pisang then telan hihi.ni stail mak sedara akaklah ni. atau potong kecil2 pil tu hih

cikdinz said...

beli lah kiwi kasut tuh buat standby kat umah. bila gian jer capai bende alah tuh...heheheee..

yus said...

kak long,
mcm2 tips pernah saya dapat, tp biasa nak telan dgn air gak, mcm pelik jer nak mkn ubat dgn pisang kan..hihi

cikdinz,
ada hati gak nak beli, tapi bukan nak guna pun, satu lg takut anak2 nampak, nanti dia ikut pulak tabiat saya ni...susah karang..huhu

Zakiah said...

wah...cayalah kak yus. Berjaya jugak menambahkan pening kat kepala tu yer.

Ini baru best. Mmg pelik...especially bab handbag dan juga kiwi kasut tuh. Saya kalau tak ada handbag mana nak letak barang??

Mama Sarah said...

yus ni kena tambah perkara pelik no.7:

Yus suka tukar template. padahal baru je tukar baru ni!

Bunga Rampai said...

Salam Yus,

Kena tag lagi? :))

Bab beg tangan tu saya suka, sebab saya pun begitu dulu-dulu, kalau boleh pakai baju yang banyak poket :))...tapi sekarang lain pulak cerita, bawa beg besar ... macam-macam ada ... buku dan fail sumbat sekali! :D

blackpurple said...

Yelah, yelah. Nanti saya buat. He he he.

Kak Lady said...

Yus...no. 1 tu memang pelik...
No. 2...tu...mungkin yus tinggi kot...macam kak lady mesti nak pakai yang bertumit...biar nampak tinggi...

Yang ke 3 tu ...pelik jugak ye...heheh

No. 4 tu mungkin ramai yang sama

No. 5 ade orang camtu..susah nak makan ubat...len kali letak kat pintu tekak tu...hahahah...mesti dia terjun masuk ke dalam

No. 6...hehehe...ade orang memang suka bau bende2 camtu...kak lady suka bau petrol...

13may said...

suspen baca yg last sekali...ingatkan suka makan kiwi kasut...

hahahaha:P

cikdinz said...

kena lah nyorok lam almari. barulah dorang tak nampak mak dia hidu kiwi kasut...heheheee..

yus said...

zakiah
menyahut cabaran zakiahlah ni..hihi

mama sarah
hahahah...ada org tambah benda pelik ke 7 ker?...

saya ni cepat bosan kot tgk blog ni wajah sama jer, plus tangan ni gatal jer nak tukar2. Lagipun sejak blogger baru ni, senang jer nak tukar2 skin dan kaler, lain2 stil mcm tu, kejap jer tak sampai 5 minit siap.

bunga rampai
itulah kena lagi..hihi. Saya pun kadang bawak beg besar, tp handbag yg comel2 ni mmg saya tak pandai nak pakainya, ada tertinggal jer karang..hehe

BP
hihi...buat!! jangan tak buat...hehe

yus said...

kak lady
akak suka bau petrol??..saya pun suka juga..hihi

13may
hahaha...makan kiwi kasut nak buat apa!!...ada yg kena hantar pi spital nanti...hehe

cikdinz
hihi...amboi2 cikdinz ni, pandai ngajor kita lak...toksahlah kan, buat ngarut ajer, sekali sekala saya bau udahler, buat berkat kata orang..haha

NBK466 said...

Yus...banyak sangat yg TAK PANDAI nyer....sempat lagi kot kalau nak belajar bagi PANDAI... tapi sePANDAI2 tupai melompat pun akhirnya jatuh ke tanah jua... apa daa den merapu...hu..hu..hu..

yus said...

nbk
muahaha...saya pun tak perasan saya tulis perkataan TAK PANDAI tu banyak kali...hihi

sarahjiha said...

Yus.. Akak sebenarnya nak wish Yus Happy Birthday.. cuma dah lambat..dah lama tak mai sini..

Akak tak boleh bawak kereta tak pakai kasut..pakai selipar pun tak boleh tak selesa..mesti pakai kasut sebab tapak kaki pendek..he..he

desilza said...

kasut bertumit tapi tak tinggi sangat elok utk tulang belakang, ia akan mengurangkan stress akibat berat badan dan beban yang ditanggung oleh badan, penting juga utk mengekalkan postur badan. Kasut tumit tinggi sangat... itu bagi kat cikgu kat kedah yg ketuk kepala student dia dgn kasut tumit tinggi... apalah punya cikgu kan...

Sastri said...

adeh... camana nak wat ni?

zino said...

pasal makan ubat tu sama dengan anak dara zino tu.. bergelas air dia minum ubat masih kat bibir.. terpaksalah di hancurkan dulu dan campur air dalam sudu baru dia boleh telan.. pahit ke maung ke kelat ke..

yus said...

sarahjiha
kak..terima kasih..

desilza
mmg tak patut betul cikgu tu kan...errkk..ada bagusnya juga berkasut tumit tinggi ni rupanya yer..

sastri
buat ajerlah mcm2 mana pun..hihi tak paksalah sas...

bro zino
hehe..ada genglah saya ekk, samalak mcm anak dara bro zino..hihi

kakLuna said...

tak makan daging segar dan suka bau kiwi kasut tu sangat lah menghairankan.. :)

Sikenit Comel-AminBakish said...

saya nak komen cium kiwi tu je... sebenarnya saya pun suka cium satu bau ni.. saya suka cium bau asap yang keluar kat ekzos kereta... hehe

tapi dulu dah kena marah, sbb tak elok..

Honey MJ said...

kiranya ko ni awek sempoi lah yus. samalah ngan kite berdua. bab tak pakai handbag tu dah lama surrender. skrg pakai beg baju & botol susu anak jer kalo pi jenjalan...bende penting je bwk cam purse n henpon. brg mekap pun jrg bwk, buat nyusah jerk...

misazlissa said...

yus...

pasal yg no. 1 tu desilza bukannnya suka makan daging fresh atau daging kotak.
no2. sama ler kite tak suka pakai kasut bertumit tinggi, coz kite ni besar tinggi orgnye.kalau pakai mesti desilza tenggelam..hehehe..jgn mare bang
no3. suka gak handbag..leh buat beg doremon.
no 4. mesti pakai kasut utk keselamatan kaki.
no6. nasib baik suka hidu..ada org suka makan kiwi...

yus said...

luna
hehe

aminbakish
fuhh..suka cium bau asap ekzos...lagi pelik..hihi nasib dah tak buat dah.

honey mj
ada gak yg sama dengan saya yer..hehe, samalah bawak benda penting jer, mekap mmg saya tak pandai, setakat lipstick nipis ajer...

misah
azlis tak suka makan daging langsung ker??...lagi heran. Uikss..makan kiwi, tu dah terlampau tu...hihi

cikdinz said...

kah..kah...kah..kah...

yus said...

cikdinz,
berdekah ketawa nampak..hihi