Monday, July 17, 2006

Ayam Jago dan Adik Bongsuku

Bila baca blog BP mengenai ayam jago masak semur kicap beberap hari yang lalu, saya teringat kisah adik bongsu saya bersama ayam jago ni. Cerita ini berlaku sekitar tahun 89 kalau tak silap saya. Masa tu, keluarga kami tinggal di Kampung Paya Jaras, Sg. Buloh Selangor. Adik saya ni baru nak masuk setahun ketika itu. Belum lagi pandai berjalan, baru nak bertatih. Rumah yang kami sewa tu, rumah kampung. Antara jiran kami ketika itu, ada keluarga india yang agak rapat juga dgn keluarga kami. Dia ada membela seekor ayam jago yang berwarna putih. Memang garang ayam jago dia ni. Saya ingat lagi, setiap kali nak pergi atau balik dari sekolah, saya terpaksa melalui kawasan rumah jiran kami ni. Memang takut sangat kalau terserempak dengan ayam ni, sebab dia garang sangat.

Rumah kami dan jiran kami ni, berhadapan. Satu petang, emak saya sedang sibuk nak memasak di dapur. Waktu itu dan saya rasa sampai sekarang pun, ada cerita cina bersiri kat tv. Saya ni memanglah peminat cerita cina bersiri ni, yang di siarkan setiap jam 6 petang. Sebelum ke dapur, mak dah berpesan dengan saya supaya tengok2kan adik-adik saya. Kami cuma 3 beradik. Saya pun mengiyakanlah pesan mak tu. Tapi, saya ni dok khayal tengok tv, adik saya yang sorang lagi pulak sibuk bermain dengan kereta permainannya. Nak di jadikan cerita, adik bongsu saya, dengan merangkak2 tu, keluar lah bermain di luar. Seronok agaknya dia nampak tanah. Saya pun tak perasan bila dia keluar.

Tiba-tiba terdengar bunyi suara adik saya ni menangis. Menangis yang tak henti-henti. Pada masa yang sama, saya juga terdengar, bunyi ayam jago putih tu bising seperti tengah mematuk sesuatu. Ketika itu, barulah saya tersedar adik bongsu saya dah tak ada di dalam. Saya tanya pada adik saya yang sorang lagi, " bang....mana adik?" Masing2 berpandangan, terus cepat2 berlari ke luar. Ketika itu, barulah kami berdua nampak, adik saya tengah bertarung dengan ayam jago tu. Ayam tersebut, tak henti2 mematuk adik saya. Saya lihat adik saya bangun, kemudian jatuh balik, merangkak, cuba melarikan diri dari ayam tu, tapi masih di kejar juga. Pulak tu, kepala, tangan dan kakinya dah berdarah2 di patuk ayam tersebut.

Punyalah takut saya. Saya jerit, dari tangga rumah jer, sebab saya memang takut dengan ayam tu. Habislah....memang kena marah dengan mak ni. Saya ambil selipar, baling ayam tu, tak jalan juga. Masa tu, adik saya yang sorang lagi dah panggil mak di dapur. Bila mak muncul, apa lagi....menjerit sakanlah dia. Terus mak turun, ambil selipar ayah, mak pukul ayam tu. Ayam tu melawan, tapi tenaga mak lebih kuat. Memang mak pukul habis-habisan ayam jago tu, sampai ayam tu lari, tapi mak pulak yang kejar ayam tersebut. Bisinglah sekeliling rumah tu dengan bunyi ayam dan jeritan mak yang marah sangat dengan ayam tu. Adik pulak dah menangis melalak. Saya dukung adik cepat2 dan bawa dia ke atas sambil memerhatikan emak berlawan dengan ayam tu. Tuan ayam tu tiada di rumah ketika itu. Masih belum pulang dari kerja. Bila ayam tu dah lemah, terjelepuk dia kat tanah tu, baru mak puas.

Mak memang garang masa saya kecik2 dulu. Dalam hati saya dah tahu dah, lepas ni turn saya pulak lah kena. Mak bukan terus tengok adik yang berdarah2 kena patuk ayam jago tu, tapi bila naik jer, terus jerit nama saya,....." Apa yang nko buat ni ha?? Suruh tengok adik pun tak boleh. Asyik tengok cina dia ajer." Emak terus ke bawah semula. Mula2 saya ingat apsal mak ke luar rumah semula. Saya tengok aje dari tingkap, nampak mak tengah cari ranting kayu panjang kat luar. Aduh!!! Habislah. Terus saya letak adik, berlari masuk bilik. Emak sempat kejar bersama kayu di tangan, belum sempat saya tutup pintu bilik dengan rapat, mak dah dekat depan pintu tu.

"Nko nak lari mana?? Sini cepat!! Suruh tengok adik kejap pun tak boleh! Mak buang tv tu nanti."

" Emak, sorry mak, orang tak buat lagi mak. "

Saya dengan mak bertolak2 depan pintu tu. Saya cuba tutup pintu, mak pulak menolak. Tapi, apalah daya saya, dengan tenaga emak yang tengah menyinga ketika itu. Kalahlah saya, habislah saya di kejar satu bilik tu, dengan berdas2 sebatan juga kena pada saya. Sempat juga saya lari ke ruang tamu, mak tetap mengejar, kena lagi. Bila dah puas hati baru mak berhenti. Adik saya dua2 pun terus senyap, yang sakit kena patuk tu pun terdiam tengok mak menyinga macam singa. Tak lama kemudian, bila ayah dah pulang dari kerja, emak dan ayah terus ke klinik bersama adik.
Malam itu, ayah berjumpa dengan jiran kami bercerita pasal kejadian itu. Dia pun minta maaf sebab ayam jagonya telah mencederakan adik. Ayam jago itu terus diikatnya di tepi pokok. Selepas dari hari itu, ayam tersebut kelihatan lemah, tak garang seperti selalu. Ayah cakap juga pada jiran kami tu, takut ayam tu sakit, tak nak ke diorang sembelih makan. Tapi, sebab ayam tu sebenarnya diorang sayang sangat, diaorang tak nak makan. Keesokkannya, ayam itu pun mati. Kesian pulak dengan ayam tu, kalah juga dia dengan mak saya. Tapi, diorang tak salahkan mak, bila diorang tengok adik luka2 macam tu, diorang yang rasa bersalah.
Bila saya ingat balik, emak memang garang masa muda dulu. Kalau ingat balik, takutnya. Atau saya yang nakal sangat tak dengar kata..hehe.

19 comments:

Lan Rambai said...

Sebab ko nakallah mak ko jadi garang tu hahahaha

MAMARISYIA said...

heheheh..nak kesian ke nak gelak eik...tapi kuat pada nak gelak!!!mesti kecut perut kena kejor ngan makkan?!!Abang ipar MR pun ada ayam jago jugak punyalah garang gile..siaplah kalau orang masuk halaman rumah abang ipar mRr harus dia kejar...macam hubby MR tu dah berapa kali kena patuk kat kaki!!!

yus said...

lan rambai,
yelah kot...heheh.kalau baik tak kan dia garang ekkk?? hahaha
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
MR,
takpe....sampai skrg pun yus masih takut dgn ayam jago, tak kiralah dia garang ker idak...haha.

Ayu said...

bleh tahan jugak ek Yus hehehe nakal ek :)

PB said...

Kelakar tul lar...

Kesian pun ada...

Tapi, itulah kenangan namanya.

Garang tul Mama Yus nie...
Kalah ayam tu....

NBK466 said...

Cian ayam tuh kena smack down ngan mak Yus sampai menemui ajal....

ontahsapo said...

ayam patuk tak per, jgn ular yg patok...

yus said...

ayu,
Hehe..rasanya yus lah paling banyak kali kena pukul dgn mak berbanding yang lain
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
pb,
mak yus mmg garang masa dia muda dulu, tp skrg ni, garang mulut jer, tgn tak naik sekali
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
nbk,
hehe...dah ajal dia di tgn mak yus agaknya, saper suruh patuk orang
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ontahsapo,
uish! Kalau ular, jgn lah....tapi, adik yus yg bongsu tu, pernah gak kena patuk ular.

Alex Lacey said...

salam Yus...buat lawatan balas...salam kenal...dah berapa bulan ni?

ayam kampung memang terer2 kan? heheheehe...tapi of course mak Yus lagi terer kekekeke

Sastri said...

Yus, adeh... sorry la sbb sas tergelak baca entry Yus nih... kesian kat adik tu...keskeskes...nostalgia lak... tingat sas kena kejar dgn mbah... sembunyi kat atas pokok rambutan lagik...

yus said...

alex lacey,
salam kak. TQ dtg jenguk sini. Peknen dah nak masuk 6 bulan...hehe

Ha'ah ayam kampung memanglah..mkn pun sedap kan..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
sastri,
yus ingat balik pun gelak sendiri..tak kisah pun. Amboi!! Siap panjat pokok rambutan lagi tu..ni mesti lagi nakal kecik2 ni...haha.

Izhal said...

geram betul saya dengan ayam tu... kalau ada pedang samurai mau bismillah dan sabit terus kepala dia...

mak memang garang waktu kita masih kecil... Puan Yusla ni garang tak??? heheh...

gitartong said...

sembelih je.. haha!

yus said...

izhal,
saya ni garang gak...hehe, terikut mak kot.

cikgu gitar,
tulah...kalau sembelih makan lg sedap kan.

oldtown~Smell the Roses said...

siannyer kat adik kak Yus tu,hmm tak dpt bayangkan budak kecik kena patuk mcm tu. Mungkin sbb dah ade Sofiya, so tgk budak menangis skit dah tersentuh! Kat Akak pun sian gak, sbb kena marah ngan mak. Tu la..sape suh nakal sgt!

blackpurple said...

Nak cipta satu peribahasa, 'sudah jatuh ditimpa tangga, datang ayam jago memetuk mata....' hehehe

Syikin said...

eh..camtu sekali ya garangnya ayam jago tu..nak tanya, ayam jago tu ayam jantan yg berbalong besar tu ke?

akak rasa, kalau salah sorang parent tak garang, tak sahkan..biasalah, akak dulu, arwah ayah yg garang.

antara akak n suami. akak lagi garang n tegas. suami pulak, lembut n tegas.

Mama Sarah said...

lama bebenor tak datang jengok. ingat salah rumah tadi. rupanya dah tukar template.

ish, rasa macam drama pulak kena kejar ngan mak dgn ranting kayu. tulah kita masa kecik2, tak serik2 buat salah. siap boleh agak nak kena marah ngan mak, tapi gi buat jugak. sendiri cari pasal!

yus, saya baca entry tercekik tulang tu kan. saya ni kusyuk je baca, yealah ada sunnah2 nabi. sekali superman returns. maka saya pun tersembur2 sama ketawa tak berhenti. aduhhhhhh sakit perut ni haaa...

yus said...

nani,
kalau ingat balik, mmg kesian, dia kecik lg masa tu, ayam tu mcm lagi besar dari dia lak.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
BP,
hehe
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
kak syikin,
ha..tulah ayam jago..pulak tu yg patuk adik yus ni mcm spesies yang suka berlaga tu...memang garang.

Antara yus dan suami pun mcm akak jugak, yus garang, suami lembut sikit tp tegas
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
mama sarah,
memang sendiri cari pasal, tu yang kena ..hehe. ntri tercekik tulang tu, yus mula2 baca pun gelak sampai nak pecah perut.