Tuesday, April 10, 2007

Kawan dari Bristol dan rambut baru Alia....

Hari Jumaat lepas kami di kunjungi oleh rakan seperjuangan dari Bristol. En Zaidi rakan En Din yang sama2 datang ke bumi UK ni untuk menyambung pelajaran, sama2 sedang bertungkus lumus untuk menghabiskan tugas yang masih belum selesai. Namun masih sempat untuk berziarah ke rumah sahabat handai, hilangkan tension sekejap sempena cuti Easter ni yer tak?

Mereka sekeluarga tiba dalam pukul 8.30 malam, bermalam di rumah kami, dan esoknya pagi2 sudah bertolak pula ke Liverpool. Walaupun begitu, malam itu tidak hanya berlalu begitu saja. En Din dan En Zaidi kita macam tak ingat nak tidur. Berborak sakan sampai ke pukul 1 pagi. Di tambah dengan seorang lagi rakan sebelah rumah kami yang kebetulan rakan sekolah En Zaidi satu ketika dulu. Mereka berjumpa semula setelah 18 tahun terpisah, kira macam jejak kasihlah ni. Apa lagi, bertambah panjanglah mereka berbual, mengimbau kembali kenangan silam sewaktu di sekolah sambil menjejak rakan2 lain yang sudah lama tidak berhubung. Terima kasih Zaidi dan Ati yang sudi ke teratak kami. Lain kali InsyaAllah kita berjumpa lagi.....

Hari Sabtu pagi selepas kawan kami ni meneruskan perjalanan, aku beriya hendak memotong rambut Alia. Semuanya bermula bila pagi itu selepas bangun dari tidur dan membersihkan diri, seperti biasa bila aku nak sikat rambut dia ajer, mulalah si kenit berambut kerinting itu melalak sakan. "Nanak ibu!!", terjerit2 sambil berpusing2 cuba melarikan diri dari aku. Geram sungguh. Dah beberapa kali aku cakap nak gunting ajer rambut dia yang panjang tu, tapi abahnya tak bagi. Sayang kata dia, kengkonon lawa sangatlah rambut Alia ni kan... Lawa tu memanglah lawa, tapi kalau nak di sikat bukan main payah, serabut pulak nanti yer tak? Kalau tengok Alia baru bangun tidur lagilah serabut, macam tak keruan aje rupa dia..hihi.

Akhirnya selepas menjemur kain di halaman belakang, aku pun ambil gunting dan sikat. Konon2 nak jadi tukang guntinglah ni, aku gunting separuh mcm tak jadi ajer (tak pernah gunting rambut orang aku ni). Jadinya abah dialah yang sambung...hehe. Gunting sampai paras bahu ajer. Hmm baru senang sikit nak sikat rambut dia. Kalau tidak....punyalah susah. Lihatlah gambar di bawah, takdelah nampak beza sangat kan.

Tengok gambar di bawah ni baru nampak beza kot. Gambar semasa rambutnya masih panjang...

Sehingga hari ini, nampaknya dia dah tak terjerit2 perkataan 'nanak ibu' tu lagi. Oklah tu, nanti bila dah panjang semula, baru dia buat macam tu lagi rasanya.Bertahanlah agaknya sebulan dua,mintak2lah kan...hehe

36 comments:

Kak Lady said...

Alahai sayangnya rambut cantik tu...dulu anak kak lady yang perempuan tu akak biarkan rambutnya panjang...hari2 nenek dia yang bela...ikatkan...tocangkan...tapi bila dah sekolah akak potongkan...tak tahan...terkejar2 tiap2 pagi sebelum ke sekolah...

Takpelah...nanti kalau alia dah besar boleh simpan rambut cantik tu lagik...heheheh

oldtown~Smell the Roses said...

Alahai..baik plak dia time nak gunting rambut. Kalo ngan Sofiya, memang tak duk diam, sampai tersenget2 rambutnya!huhu...

Mummy Rizq said...

cantiknya rambut alia... tapi tak per. nanti panjang balik kan...

RaFFLeSiA MeRaH said...

bebudak cantik sungguh rambut kerinting mcm tu kan...tapi apsal org dewasa x lawo rambut gitu ekk? hehehehe...tapi cam ezlyn penyanyi tu lambut lurus x lawo, rambut ikal cenggitu lawa dan sesuai lak ngan muka dia tuhhh...rambut RM x kerinting x lurus sgt...teknik rebonding pun langsung x der niat nak buat...hehehehe...

Norasiah said...

abis pon baca arkib akak nih. balik mesia nanti bleh la calling2. bleh kite tubuhkan persatuan blogger isteri2 staf UTHM keskeskes

Mama Sarah said...

hihi... panjang ke pendek ke, Alia tetap comeeelll sangat!!!

yus said...

kak lady
yus pun lepas gunting tu rasa sayang pulak..tapi mengenangkan yus yg kena kejar dia selalu utk sikat rambut dia tu, takpelah..bukannya tak panjang semula kan kak...

nani
tulah, yus pun ingat dia tak nak duduk diam, rupanya elok ajer dia..hehe

mummy rizq
betul tu, nanti panjang semula kan..

yus said...

rafflessia merah
tulah kalau kita yg berambut kerinting mmg kelako jer kan, kena ikut kesesuaian wajah gak kot, mcm ezlyn tu lah...hehe

asia
fuhh!! dah katam ker??hihi

Boleh!boleh! ramai gak blogger di kalangan isteri staf2 UTHM yg saya tahu ni...hihi

mama sarah
:)

Zakiah said...

Alia ni comellllll sangat. Geram la. nak pinjam kejap boleh tak. takper panjang ker pendek ker tetap cute!!! hiiii geram tengok Alia. Nak satu...tapi bukan sekarang larrrr

yus said...

zakiah
hihi cik kiah kita ni belum habis pantang nak tambah satu lagi ker?? hehe..

kalau zakiah dekat, time yus geram ajer dgn si kenit tu, boleh hantar rumah zakiah kejap, amacam?? Tapi zakiah jauhlah..hihi

loveujordan said...

budak kecik rambut panjang memang comel tapi tulah nak menjaganya satu hal. tapi oklah rambut alia pendek sikit ,pandai yus trim.... kalau duk dekat rasanya tak tembam dah pipi alia tu ..kena genyeh hari-hari ... :D

yus said...

kak rina
kena genyeh yer kak??haha..

Bukan yus yg trim habis tu kak, abah dia. Yus guntung yg mula2 ajer, abah dia asyik kata tak payah ajerkan, yus mulakan, lepas tu baru dia trim. Kalau tidak, mesti dia tak nak potong rambut anak dara dia tu...:D

maklang said...

tak pe...nanti panjanglah rambut dia

hari tu maklang boleh jadik hot sebab maya gunting rambut terlalu pendek!

yus said...

maklang
kalau tersilap gunting mmg boleh buat kita hot kan.., yus tu nasib gak tak gunting rambut Alia terlalu pendek. Rambut Alia ni bila kering nampak lagi pendek, bila basah dia nampak panjang sikit.

razlizahazleen said...

rambut alia cantik..tapi mesti susah sikat kan..kerinting megi saya panggil..dulu rambut saya kerinting megi sampai umur 3 tahun..pastu sampai sekarang lurus separuh ikal.alia ikut rambut siapa ye?kak yus ek?

sarahjiha said...

Yus,
Pakai minyak baby tak boleh ke..suka dengar lagu ni..emmmmm

happyirfa said...

kak yus..
rambut mcm tu mmglah cantik.tak payah susah2 buat kat salon sbb dah original tp bila nak sikat seksanya.anak sulung irfa pun mcm tulah rambut dia.ramai tegur rambut betul ker atau buat.tp sejak dah tadika irfa potong sikit sbb x nak susahkan babysitter sikat rambut dia pepagi.so terpaksalah korbankan.
kalau buh minyak ok sikit.
sekarang dah lurus sikit sbb selalu sikat.

NBK466 said...

Sepanjang den 2 tahun kek sano (kg halaman) pun tak pernah masuk saloon mereka utk gunting rambut.. dengarnya cam mahal. Nasib baik ada geng yg terra guntingkan..FREE lak tuh..he..he.he.. Itulah gunanya kenkawan yg sesama diperantauan ye tak?

bunga rampai said...

Salam Yus,

Adeh, barulah boleh baca entri-entri Yus :)

Rambut panjang atau pendek, Alia tetap comel..(tapi rambut panjangnya tu memang cantik, berombak kat hujung)

Purpleheart said...

Rasa macam tak ada beza pape pun, tetap comel juga.. biasa budak kalau rambut panjang takut dia rimas dan asik tergaru2 aje..

blackpurple said...

Wah berbakat jadi hair stylist... ek...

Tetap comel macam si curly sue... he he he..

Sastri said...

anak dara Yus yg sowang ni, adeh... tak jemu mata memandang... comel ngattt... yeah, still lagi mcm curly sue...

akirasuri said...

Salam.

wargh! si alia ni comelnya. macam anak cina pulak. nak gigit pipi dia. wargh!! geram :D

Ajzie said...

tentu makin comel alia...

13may said...

wahahaha....gunting rambut;)

cikdinz said...

alia dah gunting rambut.
sayang betul rambut kerinting tuh...heheheheeee....

faizabelle79 said...

cantiknye rambut dia yg keriting tu...budak2 mmg cantik rambut camtu..comelnyer..kat sini saya pun gunting rambut anak2 sendiri termasuk ramnbut ayah dia..hahha..jimat sih..tapi rambut wafeeq yg paling susah..lurus sangat..silap gunting sengat plak jadinyee..hahah

D said...

pssst... tolong potong rambut I boleh??

hanny said...

yus, alia nih macam muka jepun. jepun kat sini memang suka kat budak perempuan yang rambut kerinting...kat sini kebanyakkannya rambut lurus. ada anak perempuan orang egypt rambut kerinting cam alia, habis jepun2 kat sekolah dia dok pegang2 rambut dia macam time nak beli buah2 kat pasar lak.. naik rimas budak tuh dikerjakan...

yus said...

liza
akak pun panggil rambut megi. Rasanya ada ikut akak kot, kecik2 rambut kerinting gak, tapi skrg ikal ajer..

sarahjiha
dah pakai minyak tu kak, masih gak susah nak sikat

irfa
kat sini pun ada mat salleh tegur, tanya rambut Alia tu betul ker buat..hihi. Memang hari2 bubuh minyak tu, cuma bila dah panjang sgt, cepat kusut..

nbk
kami pun tak pernah masuk saloon..semua gunting sendiri ajer..mmg mahal, rambut lelaki dgrnya £4..

MULAN said...

sayang jugak tu.. hiieeyyy geramnya pipi dia...

yus said...

bunga rampai
salam, oklah dah dpt baca, bukan ada apa sgt pun,tq..:D

purpleheart
ha'ah mmg dia rimas, selalu dok selak rambut sendiri, tp mmg tak banyak beza pun sbb ibu dia pun rasa sayang nak potong banyak2..

blackpurple
abah dia tu mmg tukang gunting rambut utk semua org dlm rumah ni termasuk diri dia sendiri..hehe

sastri
dua2 pun kata mcm curley sue, saya sebenarnya tak kenal curley sue ni...hihi, nanti saya nak carilah...:)

yus said...

akirasuri
datang sini jer menggigit...hihi, nasib anak aku tak melalak... Akira kalau nak gigit Alia time akak geram dgn dia tu, gigitlah...akak boleh tumpang gak sekali..huhu

ajzie
sama ajer dia ajzie, yg pasti sentiasa menggeramkan ibu dia, skrg ni asyik gaduh dgn Aqil ajer, pulak tu dia ajer yg menang, Aqil kememeh, asyik nanagis ajer...sabor ajerlah..huhu

13may
ye ye...nak tumpang sekali ker?:D

cikdinz
nanti dia tumbuh balik kan...

yus said...

faizah
terbalik lah dgn saya, kat rumah ni abah dia yg jadi tukang gunting, saya selalu tukang repair sikit2 ajer, itupun cuma rambut abah dialah, sbb dia nak repair sendiri tak nampak..mula2 dia gak yg potong sendiri..hehe

D
kalau senget saya tak tahu..

hanny
Alia pun selalu jugak berada di situasi mcm tu, kalau ke sekolah Aqil, bebudak situ, suka benor main rambut dia, pegi carboot ker, mat salleh ni pun suka tgk rambut dia, ada yg ingat saya buat rambut dia kat saloon..

mulan
meh saya tolong cubit pipi dia, saya hari2 gak geram dgn Alia ni, asyik nak gaduh ajer dgn abang dia..hehe

Kak Elle said...

Yus hope akak tak terlambat nak comment ye...ntah lah akak memang pantang tengok budak berambut panjang macam rimas gitu lebih baik rambut pendek nampak kemas aje..my anak2 sedara bila berambut panjang selalu juga tengurkan pada my sis gunting lah rambut dia rimas nya...haha...tapi bukan my anak so nak buat cam mana kan?

yus said...

kak elle, yus un rimas gak tgk rambut bebudak panjang. Tapi rambut Alia ni mmg rasa sayang nak potong, mungkin sbb ramai yg suka dgn rambut dia,jadi gunting sikit ajerlah biar tak panjang sangat..