Thursday, May 18, 2006

Percubaan Pertama

Salam Perkenalan buat semua.

Ini pertama kali aku cuba menulis sesuatu yang boleh di tatapi semua. Rasa takut ada, rasa ngeri pun ada. Sudah lama ada hasrat untuk mencoret sesuatu bagi melepaskan perasaan hati yang kadang-kadang sepi, gembira, sedih dan berbagai lagi. Sudah acap kali membaca blog kengkawan lain, seronok pulak rasanya bila sekali-sekala kita dapat melepaskan apa yang terbuku di dada tanpa sekatan. Boleh juga release tension.

Dari kecil aku dah bergelar anak rantau. Ayahku seorang bekas tentera so, paham2lah kan macammana kehidupan seorang anak tentera yg tak pernah duduk setempat. Dilahirkan di Muar, Johor...tapi rasanya tak pernah menetap lama di sini. Kemudian aku di besarkan di merata tempat, bermula di Johor Bahru, Kuala Lumpur, Selangor, Sabah dan akhirnya bila dah pencen keluarga kami menetap di Melaka. Bayangkan, aku pernah bersekolah di 8 buah sekolah, dari aku darjah satu, sehinggalah tamat SPM. Kata orang, jauh berjalan luas pandangan, ramai kenalan. Mungkin ada betulnya, tapi aku tak rasa aku ramai kenalan sebabnya dalam satu2 sekolah yang aku belajar tu, aku tak stay lama, lepas tu jauh2 lah jugak, jadi kebanyakannya terputus hubungan.

Mungkin sebab aku anak Muar yang tak pernah dibesarkan di tanah kelahiran sendiri, jodoh aku dengan orang Muar juga, yang memang anak jati Muor ler. Selepas berkahwin, kami menetap di Batu Pahat lebih kurang setahun lebih sebelum berhijrah pula ke Sheffield, UK kerana suami ku menyambung pengajiannya ke peringkat yang lebih tinggi. So, di sinilah aku masih lagi tak habis-habis di perantauan orang(dah rindu sangat dengan Malaysia). Sudah hampir 3 tahun aku di sini.Aku berdoa semoga suami ku dapat habiskan pengajian dengan jayanya dan kami semua dapat pulang ke tanahair.(Amin).




4 comments:

FaEzHussain said...

assalamualaikum

tahniah kerana berjaya membuka blog sendiri. boleh luahkan perasaan di sini.

welkom to da blog world

yus said...

Waalaikumsalam,

Hehehe..tq. Ada semacam satu tarikan pulak bila dah mula start berblogging ni yer kak.

Izhal said...

Ya-Allah ya Tuhanku,bagilah suami Puan Yus belajar dengan cemerlang...

Amin-amin yarabbal Al-AMIN...

yus said...

izhal,
Terima kasih, semoga berkat doa dari saudara akan dipermudahkan segala rintangan suami saya..AMIN.